dinsdag 30 oktober 2012

TRAVEL: Czech Republic - Day 1 Brno





















Photobucket




Afgelopen weekend bezocht ik namens Czech Tourism Brno en Praag. Een georganiseerde perstrip met zes andere bloggers/journalisten, Tessa van Cherry Picker en Petra van Czech Tourism. Praag stond al een lange tijd hoog op mijn verlanglijstje, maar van Brno had ik eerlijk gezegd nog nooit gehoord. Ondanks de kou en sneeuw was het een zeer geslaagd weekend, ik heb ontzettend genoten!

Vrijdagochtend bracht mijn nichtje me naar Eindhoven, want ik moest al om 07:00 uur op het vliegveld zijn. Vanaf Eindhoven kan je heel erg goedkoop met Wizzair rechtstreeks naar veel gave Oost Europese steden vliegen waaronder Brno, Praag en Boedapest.

Na een korte vlucht werden we met de taxi naar ons hotel gebracht. WOW. Ik zal hier later een uitgebreide blogpost over maken, want dat is zeker de moeite waard. Na de incheck pakten we een taxi naar Villa Tugendhat, de hoofdreden van ons bezoek aan Brno. Deze perstrip stond namelijk compleet in het teken van design en architectuur.

Villa Tugendhat is ontworpen in 1930 door van der Rohe, voor een rijk Joods echtpaar en hun gezin. Voor die tijd was het huis extreem vooruitstrevend. Aan het begin van de tweede wereldoorlog moest het gezin vluchten en het bekende huis is tijden in handen geweest van de Duitsers en later de Russen. Nu is het huis weer helemaal hersteld en toegankelijk voor bezoekers en het is opgenomen op de werelderfgoed lijst van Unesco. Het was erg bijzonder om in dit huis rond te wandelen. Je voelt gewoon dat er zoveel is gebeurd. Nou ben ik sowieso vaak erg gevoelig een negatieve en positieve sfeer die ergens hangt, maar hier was het wel heel apart. De andere (voornamelijk) vrouwelijke bezoekers hadden hetzelfde gevoel. Ik heb direct het boek ''De glazen kamer'' besteld. Volgens mijn moeder en een vriendin een echte aanrader. Jammer dat ik het niet voor mijn bezoek aan Villa Tugendhat heb gelezen.

Na Villa Tugendhat was het tijd voor een lunch in een van de vele design cafƩs die de stad Brno rijk is. Lunchen tussen de Kartel stoelen, hoe leuk is dat? De lunch werd gevolgd door een uitgebreide stadwandeling met gids, die ons op allerlei bijzondere gebouwen wees en het verhaal erachter vertelde. Ontzettend interessant en leerzaam.

'S avonds aten we bij Avia CafƩ, een oude bioscoop. Op het eerste gezicht niet bijzonder sfeervol, maar wel met heerlijk eten en met een echte Tsjechische vibe. Ik vond het geweldig!

Ja, Brno is leuk! Vooral Villa Tugenhat is erg bijzonder en in deze stad ervaar je het ''echte'' TjechiĆ«. Brno is heel goed te combineren met een trip naar Praag, aangezien het maar ongeveer 2,5 uur met de bus van elkaar ligt. De bussen zijn super luxe en hebben zelfs gratis wifi en in iedere stoel een eigen tv. Taxi's zijn goedkoop en de tram kost al helemaal bijna niets evenals het eten en drankjes. 

Stay tuned voor het verslag vanuit Praag!


24 opmerkingen:

  1. Wat leuk dat je weer op persreis bent geweest! Het ziet het supermooi uit allemaal en mmmm, dat eten!
    Geweldige foto's heb je weer gemaakt. X

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goed, mijn cities to visit wishlist is weer een stukje uitgebreid. Heel leuk om zo twee steden te combineren!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat ziet het er weer mooi uit allemaal. Goed idee inderdaad om te combineren met Praag. En dat eten? Yum! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooie stad inderdaad. Ben er heel lang geleden een dagje geweest.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat leuk, alweer een persreis!! Leuk verslag. Van Brno heb ik nog nooit gehoord, Praag ben ik 7 jaar geleden ook geweest.. Toen vond ik het niks, maar ach dan zie je ook niet wat je nu ziet! ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. wat ben ik jaloers op jouw, jij komt op super leuke plaatsen! en ook op je haar, zo lang mijne wil maar niet bij groeien

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik ben jaloers! Het ziet er echt super uit. Ben benieuwd naar de volgende update.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ziet er helemaal super uit! Wil zelf ook ontzettend graag een keer naar Praag. Van Brno heb ik zelf ook nog niet eerder gehoord, maar zo te lezen is dat goed te combineren, leuk!
    xx

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wauw, wauw wauw meid! Echt prachtig! Misschien toch binnenkort een tripje hierna toe plannen! :)

    With Love,

    Joy
    justlikesushi.com

    BeantwoordenVerwijderen
  10. wauw wat een mooie foto's! Heerlijk eten ook. Benieuwd naar je volgende verslag!
    xoxo

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wauw, wat suuupergaaf! En wat een toffe foto's ook weer :D
    Jeetje ,lucky you hihi!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wauw! Ziet er mooi uit zeg. En je hebt echt mooie foto's gemaakt!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. O wauw! Jammer dat ik niet mee was haha. Het ziet er echt fantastisch uit. Lucky girl!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Jeetje wat een prachtige foto's heb je weer gemaakt! Heel leuk verslag!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Aah ik ben jaloers! Wat leuk dat je dit zo voor je blog kan doen! Ik ben zelf toevallig gister een dagje in Praag geweest, wat een fantastische stad. En bizar dat er al sneeuw ligt! Dat hotel trouwens in je post, wat gaaf! Die Ghost stoelen, briljant! Ik kijk uit naar je volgende posts! :)

    Liefs xoxo
    Shalane
    www.thefashionmoodboard.com

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ziet er leuk uit!
    Veel lekker eten zie ook weer :p
    Praag lijkt me ook zo mooi in de herfst!
    Prachtige kleuren, mooie sfeer, hippe tentjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Wat een lekkers zie ik voorbij komen! Leuk verslag dit, volgens mij een erg inspirerende plek voor interieurliefhebbers =)

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Wat een leuke foto's, volgens mij is dat best een hippe stad! Lijkt me leuk om een keer naar toe te gaan :)

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Dat ziet en klinkt als een geweldige perstrip! Het ziet er wel heel mooi uit daar zeg. Leuk

    BeantwoordenVerwijderen
  20. En bedankt, nu wil ik ook naar Brno. Sparen maar dan!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoeft helemaal niet duur te zijn he? Vliegen kan goekoop en het eten etc. is daar ook niet duur!

      Verwijderen
  21. Ik zou zelf niet zo snel die kant op gaan maar het ziet er toch wel heel erg mooi uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Super tof! Tsjechiƫ staat heel hoog op mijn lijstje voor een stedentrip en nu wil ik al helemaal gaan :) Mooie foto's!

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
top