zondag 3 juni 2012

The Thailand Guide




Jeeeemig, waar moet ik beginnen. Dat dacht ik echt toen ik begon met deze post. Maar als ik eenmaal aan Thailand denk, herinneringen ophaal, nou dan ben ik niet meer te stoppen.

Ik heb veel mailtjes en reacties gekregen van mensen die vroegen of ik een keer een artikel wil maken over Thailand. Tips and tricks van de Thailand lover laten we maar zeg. Bij deze!

Klimaat en beste reistijd
Thailand is warm en vochtig. Punt. Als je hier niet tegen kan, dan is Thailand niet je land. Maar dan kan je beter heel Azie mijden. Heeeeeel vaak kreeg ik de vraag: ''waarom ga je in de zomer naar Thailand, dan is het daar toch regenseizoen?'' Ja, dat klopt. Maar dat vind ik juist heerlijk. Net voor het regenseizoen zijn de temperaturen extreem hoog en zodra het regenseizoen inzet daalt de temperatuur. De kans dat je de dan een temperatuur hoger dan 35 graden krijgt is vrij klein, maar je hebt nog steeds te maken met temperaturen boven de 25 graden. Aan het eind van de dag valt er vaak een korte, vrij heftige regenbui. Ik ben dat ondertussen gewend en weet niet anders. Het hoort er bij en ik vind het meestal juist lekker verkoelend. De regen heeft mij in ieder geval nog nooit in de weg gezeten.

Bangkok
Bangkok. Oh, how I love Bangkok! Waar de meeste mensen het maar een vieze stinkstad vinden (hun woorden, niet de mijne), vind ik Bangkok ECHT geweldig. Toen ik mijn blog net begon heb ik een uitgebreide post geschreven over Bangkok. Om niet in herhaling te vallen en jullie ook eens wat dingen te laten lezen uit de tijd dat vrijwel niemand mijn blog bezocht, verwijs ik jullie graag naar deze post. 




Chiang Mai
Chiang Mai is een grote stad in het noorden van Thailand. Ondanks de moderne faciliteiten, proef je in Chiang Mai de echte Thaise, authentieke sfeer die in Bangkok wat moeilijker te vinden is. Het oude gedeelte van Chiang Mai wordt omgeven door stadmuren en als je het echt goed wilt doen, dan probeer je een hostel te vinden binnen de stadmuren. Binnen deze stadmuren vind je niet alleen het oude hart van Chiang Mai, maar ook 38 tempels. Wij hebben een scooter gehuurd en in twee dagen tijd zo'n beetje elke tempel bezocht. Al moet ik wel zeggen dat ik op het laatst toch wel een beetje tempel moe werd. Je kunt ook een dealtje sluiten met een tuk-tuk chauffeur en je de hele dag laten rondrijden van tempel naar tempel.



Sowieso is het aan te raden om een scooter te huren en de omgeving te verkennen. Ik durf zelf nog steeds geen scooter te rijden in Azie, dus mijn vriend rijdt en ik zit achterop. Maar op de scooter hebben wij de meest bijzondere plekjes gezien en het meest van het land zelf geproefd. In Chiang Mai zijn we tot ver buiten de stadsmuren gereden en hebben we niet alleen authentieke Thaise buurten ontdekt, maar zijn we ook in het Universiteitsgedeelte van de stad geweest. Hippe, jonge mensen, overal muziek, cupcakewinkels en andere westerse invloeden, maar dan op een Thaise manier. Echt een hele ervaring!

Ook leuk en lekker Hollands. Maak een fietstocht. Je ziet echt zoveel op een dag. Wij bezochten o.a een broodfabriek, schooltje en een weeshuis en hebben echt mooie stukjes van Chiang Mai gezien. Klik hier voor een goed georganiseerde fietstocht.



Tot slot bezoeken veel mensen Chiang Mai vanwege de Saterday en Sunday Market. Alle auto's worden dan uit het oude centrum verbannen en de straten staan vol met kraampjes waar je je helemaal kan laten gaan op souvenier gebied. Ik vind zelf de zondagmarkt leuker, deze heeft namelijk de reputatie net iets authentieker te zijn dat de zaterdagmarkt. Ik kocht er onder andere zijden sjaals, leren tassen en sieraden.



Kanchanaburi en omgeving. 
Mooi en bijzonder. En dat maar 4 uurtjes rijden vanaf Bangkok. Wij bezochten onder andere de Bridge over the River Kwai en de Hellfire Pass met bijbehorend museum. Super indrukwekkend, omdat hier ook veel Nederlanders gevangen hebben gezeten die aan de dodenspoorlijn (zoals ze het noemen) moesten werken. De opa van mijn vriend heeft hier ook gezeten dus voor ons was het nog eens extra bijzonder. Zo apart dat je aan de andere kant van de wereld in een museum spullen en brieven ziet liggen van Nederlanders.


De Erawan watervallen: aanrader! Al moet je hier wel fit voor zijn, anders ga je halverwege de klimtocht van je stokkie.

Eilanden
Thailand heeft heel erg veel eiland(jes). Veel te veel om allemaal in een vakantie te bezoeken. Tot nu toe ben ik op Phuket (ja, dat is ook een eiland!), Koh Samui, Kho Phagnan en Ko Phi Phi geweest. De tweede en derde liggen direct onder elkaar, met nog een derde klein eilandje erboven waar mensen vooral naartoe gaan om te duiken (Ko Tao).



Phuket vind ik een dikke vette afrader. Als je van Salou houdt dan ben je hier op de juiste plek, anders moet je hier snel wegwezen. Al kan ik me voorstellen dat als je op een rustiger stuk van het eiland (is that even possible?), in een of ander 5 sterren resort aan het strand zit, het wel helemaal geweldig is. Maar dan kan je ook net zo goed naar een mooi Spaans eiland gaan. Daarvoor ga je niet naar Thailand lijkt me. Maarja, dat is mijn mening maar he?

Ko Phi Phi is heel klein en er zijn bv. geen auto's op het eiland. Er heerst een echte backpackers sfeer en de zee is mega mooi. Toen we op Ko Phi Phi waren hebben we een week lang tot diep in de nacht gefeest, iets waar je, als je een kortere vakantie hebt, maar net zin in moet hebben.




Verder zou ik (als je niet al te lang de tijd hebt) een keuze maken voor een of twee eilanden die dicht bij elkaar liggen. Op internet is veel info te vinden over welk eiland nou het mooiste is. Waar je de meest blauwe zee treft etc. Maar geloof me: bijna alle stranden zijn mooi! En ja, als je op het ene eiland bent is de zee misschien iets blauwer dan op het andere eiland. Maar who cares! Je bent in Thailand!


Vervoer
In Thailand verplaats je je op alle denkbare manier even makkelijk. Tuk Tuk en Taxi voor korte afstanden, voor langere afstanden de bus, minibus, trein, boot of zelfs het vliegtuig. Vervoer in Thailand is goedkoop en heel makkelijk ter plaatse te regelen. Echt, geloof me. HEEL MAKKELIJK. Ik merk dat sommige mensen dit nogal eng vinden en niet weten hoe dit moet en zal gaan. Nou, dat wijst zich echt vanzelf. De Lonely Planet is hierbij overigens wel verdomd handig.


Backpack/reistips
Sjonge, als ik hier eenmaal over begin dan ben ik helemaal niet meer te stoppen. Dus hier komt binnenkort een keer een aparte post over. So stay tuned!

Hotels
Ik heb al meerdere posts gemaakt over hotels in Thailand (ik geloof een stuk of 4), dus ik zou zeggen spit eens lekker het archief door ;)



Last but not least, geniet! Geniet van het eten, de mensen, het weer en de zee. Geniet van het feit dat alles spotgoedkoop is en van de cultuur. Thailand is een heerlijk land!

Voor wie ooit in Thailand is geweest: voel je alsjeblieft vrij om in een reactie je eigen tips achter te laten! 

Klik hier voor alle eerdere posts over Thailand.

Translation: for the non-dutchies: use the google translate tool in the right sidebar to read this post!



Pictures by Jolien. Only use with visible link.

40 opmerkingen:

  1. oh, such a lovely place..

    From Paris with love!
    Kristina recently posted.. A view on the Atlantic Ocean.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wauw, Thailand lijkt me echt heel mooi! Het ziet er prachtig uit.. Ik vind vooral die foto van die twee meisjes prachtig. <3

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wauw, zo gaaf! Lijkt me echt een top ervaring :)
    De foto's vind ik ook mooi geworden!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Super leuk om te lezen, vooral omdat Joey en ik ook alles hebben gedaan. Wat ik nog echt een tip vind in Thailand is een 2 daagse tocht, waarbij je door de bergen loopt en bij een bergstam slaapt, vond het een hele ervaring. Hier moet je netzo als bij de watervallen wel fit voor zijn.

    Had jij toevallig als wat dingen uitgezocht voor Singapore om te gaan doen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goede tip!

      Ik heb niks uitgezocht voor Singapore want we hebben onze reisplannen omgegooid. We gaan naar Mexico en Aruba!

      Als je leuke dingen over Singapore wilt lezen is deze blog een tip:
      http://fokis.se/?cat=26

      Verwijderen
    2. Ook heel erg leuk! Ben benieuwd naar jullie reisverhalen. Bedankt voor de tip, ga ik daar even opkijken!

      Verwijderen
  5. Wat een super super mooie foto's!
    Liefs, Hillery

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Haha zo vet! Ik heb precies dezelfde foto van mij op die steen bij de Erawan watervallen!! En ja je wist het al.. I looooove Thailand <3

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een duidelijke, mooie en handige post! Vooral de foto's erbij maken het een heerlijke post. De foto van de markt geeft echt een soort sfeer aan, de foto van jou 's avonds op het strand is ook mooi. Goede tip ook van de eilanden, het zou jammer zijn als je daar in een soort salou terecht komt..Dankjewel!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een prachtige foto bij de watervallen! Ik ben nog nooit in Thailand geweest, maar heb een zwak voor Azie dus wil zeker een keer gaan. Door je foto's en tips krijg ik er helemaal zin in. Liever vandaag dan morgen! ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ah, wauw, ik wil ook naar Thailand! Heel aantrekkelijk en goede tips :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik wil zo graag een keer naar Azie! Helemaal nu ik deze mooie foto's zie :D Mocht het ooit zover komen neem ik deze post mee, handig :)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. I cant not belive that you where there! Awesome. I've always wanted to go to thailand, that must be increbible. nice pictures. xoxo

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Daar wil ik ook heel graag naartoe, ziet er echt zo'n mooie en geweldige plaats uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. lovely, great post!
    http://rock4less.blogspot.co.uk/2012/06/jubilee-fashion-am-so-lurvn-it.html

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Jaaa.. thailand! <3 In Chiang Mai ben ik ook in een hele toffe tempel geweest, helemaal boven op een berg (ik weet de naam helaas niet meer) waar je na heeeel veel trappen prachtig uitzicht hebt. Verder kon je daar door een soort mikado stokjes te laten vallen je toekomst voorspellen, kreeg je een bandje met 7 draadjes om voor geluk (die je moet dragen tot hij afvalt) en kon je ook praten met monniken. Was heel bijzonder en leuk!

    Ik vind het ook leuk om jouw feestfoto's te zien want dat heb ik eigenlijk helemaal niet gedaan, maar dat schijn je idd wel goed te kunnen doen!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wat een mooie foto's allemaal en handige tips! Mijn broer en schoonzus gaan vaak naar Thailand, ze waren er vorige maand nog. Ze zijn echt dol op dat land!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Super mooie foto's! Ben er afgelopen zomer ook geweest en zou zeker nog een keertje naartoe willen gaan!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Superleuke post! Ik wil zeker een keer naar Thailand.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Leuk! Heel interessant! Vind het ook altijd grappig, als mensen regenseizoen horen, denken ze gelijk dat het net zoals in Nederland de hele dag door regent.

    En mooie foto's!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Het is echt mijn droom om een keer naar Thailand te gaan. Wat een geweldig prachtig inspirerend land is dat! Ik hoop er over een aantal jaar een mooie rondreis te kunnen maken, de geweldige tempels bezoeken en genieten van de prachtige cultuur.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Ooooh, die foto's!!! Thailand ziet er echt geweldig uit! Misschien toch eens kijken om daar heen te gaan deze vakantie? hahahaha!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Ge-wel-di-ge post! Dankjewel! En hele mooie foto's ook :)

    BeantwoordenVerwijderen
  22. PS wat een onwijs leuke nieuwe foto in je sidebar!

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Jeeeej, toppie deze post! Ben ik erg blij mee hihi. Mooie foto's en heel veel handige tips. Thank you :D

    BeantwoordenVerwijderen
  24. WOW thailand lijk mij zo gaaf he! Vind je reis post altijd zo leuk om te lezen! Thanks for sharing chick

    Travel in Style

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Supergave foto's! Nog gefeliciteerd(beetje laat)!

    BeantwoordenVerwijderen
  26. super deze guide. makes me want to go to Thailand

    BeantwoordenVerwijderen
  27. joepie!! hier heb ik echt veel aan. Ik wil ooit echt naar Thailand, voor mijn man trekt het niet zo, maar ik laat hem gewoon deze post lezen :)

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Mooie post! Feest van herinneringen. Ook ik kan iedereen Thailand aanraden. De lieve mensen, mooie natuur, de schitterende cultuur...en zeker Bangkok! Fantastisch! En dat allemaal voor relatief weinig centjes ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Wat ik nog het allerleukst vond was de Chatuchak market en een fietstocht georganiseerd door Co van Kessel, echt heel erg gaaf!

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Wat een heerlijke post & wat baal ik er van dat ik voor het eerst in lange tijd geen mooie, verre reis op het programma heb staan! Maar met deze guide kun je heerlijk wegdromen, heel leuk geschreven!

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Deze post ga ik sowieso bewaren.
    Wat een fijne tips en nu wil ik thailand nog liever ontdekken!
    x

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Leuk verhaal over Thailand en schitterende foto's! Gelukkig heeft Phuket meer te bieden dan Patong Beach alleen, want daar wil je inderdaad niet lang blijven.

    Koh Lipe is een eiland helemaal in het Zuiden van Thailand en wordt ook wel 'The Maldives of Thailand' genoemd, een echte aanrader! Maak dan ook zeker een snorkel/duiktrip naar eilandjes in de buurt zoals Koh Rawi!

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Hey Jolien, wat vind ik het toch leuk om je blog te volgen! Ik ben zelf in oktober 2012 in Thailand geweest en daarna doorgereisd naar Laos en Cambodja. Ik vond ook het plaatsje Pai, ten Noord Westen van Chang Mai erg mooi. Daar kan je echt prachtig scooter reiden door de bergen heen. Daarnaast is het plaatsje heerlijk hippieachtig, echt een aanrader! Liefs Floor

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Hi Jolien, ik ben van plan deze zomer te gaan en ben erg benieuwd naar je Backpack/reistips.
    Liefs Isabelle

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
top